Ο Βουλευτής Πέλλας της Νέας Δημοκρατίας, Λάκης Βασιλειάδης σε ομιλία του στη Βουλή στη συζήτηση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με θέμα «Ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών, ρυθμίσεις μεταφορών και άλλες διατάξεις» αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στην περίπτωση ίδρυσης και λειτουργίας υδατοδρομίου στη Λίμνη Βεγορίτιδα.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:
Αγαπητές και αγαπητοί συνάδελφοι,
Η τοποθέτησή μου θα επικεντρωθεί στο πρώτο μέρος του σχεδίου νόμου. Αυτό που αφορά στην ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών.
Κατά τη γνώμη μου πρόκειται για μια αναγκαία όσο και χρήσιμη παρέμβαση, για ένα ζήτημα το οποίο θα έπρεπε να είχε διευθετηθεί εδώ και αρκετά χρόνια.
Η ίδια η γεωγραφική μορφολογία της χώρας μας, καθιστά τη χρήση υδατοδρομίων ως μια πολύ ελκυστική επιλογή γρήγορης και ταυτόχρονα οικονομικά αποδοτικής μετακίνησης ανθρώπων. Και -γιατί όχι- και φορτίων, εάν κάτι τέτοιο αποδειχθεί βιώσιμο.
Η Ελλάδα διαθέτει τη μεγαλύτερη ακτογραμμή στη Μεσόγειο και πάνω από 220 κατοικημένα νησιά. Σε αρκετά από αυτά η κατασκευή υδατοδρομίου ή υδάτινου πεδίου θα έχει άμεσο θετικό αντίκτυπο στη ζωή των κατοίκων και την οικονομία του νησιού.
Η αλήθεια είναι ότι δεν μιλάμε σήμερα για πρώτη φορά για τις προοπτικές αυτές. Η Βουλή στο παρελθόν έχει νομοθετήσει ξανά επί του θέματος, με πιο πρόσφατη περίπτωση τον νόμο 4568 του 2018.
Ωστόσο, όπως ήδη αναφέρθηκα, η τροποποίηση του υφιστάμενου πλαισίου κρίνεται απαραίτητη. Με το νόμο του 2018 η αδειοδότηση χωρίζεται σε Άδεια ίδρυσης και Άδεια λειτουργίας, χωρίς τη δυνατότητα έκδοσης ενιαίας άδειας.
Την ίδια στιγμή, αποκλείονται οι ιδιωτικές επιχειρήσεις από τη δυνατότητα έκδοσης άδειας ίδρυσης. Αυτό καθιστά κάθε τέτοιο έργο όμηρο της δημόσιας γραφειοκρατίας φορέων όπως Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης, το ίδιο το Υπουργείο Μεταφορών ή άλλοι φορείς διαχείρισης, ενώ αποκλείονται και οι κατεξοχήν ενδιαφερόμενοι Οργανισμοί Λιμένων.
Ταυτόχρονα, η μορφή και κυρίως ο όγκος του Τεχνικού Φακέλου που απαιτείται, αλλά και η εμπλοκή μεγάλου αριθμού υπηρεσιών κάνουν τη χορήγηση αδειών πρακτικά ανέφικτη.
Αυτοί οι λόγοι, καλλιεργούν ένα κλίμα αβεβαιότητας στους επίδοξους επενδυτές για τη λειτουργία των υδατοδρομίων, και συνεπώς καθιστούν τα έργα αυτά μη ελκυστικά.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Το Σχέδιο Νόμου που συζητούμε σήμερα έρχεται να παρέμβει σε αυτές ακριβώς τις παθογένειες του υφιστάμενου πλαισίου. Απλοποιεί τις διαδικασίες και μειώνει την απαιτούμενη γραφειοκρατία.
Συγκεκριμένα, προβλέπει δυνατότητα έκδοσης άδειας ίδρυσης σε συνδυασμό με άδεια λειτουργίας, δίνοντας ευελιξία στη διαδικασία αδειοδότησης.
Πλέον και ιδιώτες θα μπορούν να διεκδικούν άδεια ίδρυσης, ενώ δίνεται η δυνατότητα οι επενδύσεις αυτές να υπάγονται στις στρατηγικές. Ευνοείται κατά αυτό τον τρόπο η δημιουργία και λειτουργία δικτύων υδατοδρομίων και όχι απλά μεμονωμένων πεδίων.
Με αυτό τον τρόπο, απομακρυσμένοι τουριστικοί προορισμοί γίνονται πιο εύκολα προσβάσιμοι σε ευρύ τουριστικό κοινό και εξασφαλίζεται διευρυμένη επισκεψιμότητα.
Το Σχέδιο Νόμου έχει πρωτίστως αλλά όχι αποκλειστικά αναπτυξιακό χαρακτήρα. Με την κατασκευή και λειτουργία διευρυμένου δικτύου υδάτινων πεδίων καθίσταται ευκολότερη η διακομιδή ασθενών αλλά και η εξυπηρέτηση της αεροπυρόσβεσης. Και οι δύο αυτές περιπτώσεις ακουμπούν τον ευαίσθητο τομέα της ασφάλειας των πολιτών, ειδικότερα των κατοίκων απομακρυσμένων περιοχών.
Σε αυτό το σημείο επιτρέψτε μου να αναφερθώ στην περίπτωση της Λίμνης Βεγορίτιδας. Η προοπτική κατασκευής υδατοδρομίου εντός της λίμνης δεν είναι κάτι καινούργιο.
Ως ιδέα συζητείται εδώ και αρκετό καιρό, καθώς θα συνδέσει απομακρυσμένους τουριστικούς προορισμούς όπως το χιονοδρομικό κέντρο Βόρας και τα Λουτρά Πόζαρ.
Την ίδια στιγμή, θα εξυπηρετεί την καθημερινότητα αλλά και τις έκτακτες ανάγκες των κατοίκων των όμορων πόλεων της Πέλλας και της Φλώρινας, καθώς και τα πολλά χωριά της περιοχής.
Όμως, από την ιδέα δεν έχουμε περάσει ακόμα στην υλοποίηση.
Και για αυτό φταίει το αγκυλωτικό ισχύον νομικό πλαίσιο, καθώς, εξ όσων γνωρίζω, ο οργανισμός τοπικής αυτοδιοίκησης που πήρε την πρωτοβουλία ίδρυσης πεδίου δεν κατάφερε να αντιμετωπίσει τη γραφειοκρατία και έχασε το ενδιαφέρον του.
Είναι χαρακτηριστικό ότι με τον ισχύοντα νόμο 4568 έχει υποβληθεί μόλις μία αίτηση αδειοδότησης, πανελληνίως.
Κλείνοντας κ. Πρόεδρε, για τους λόγους τους οποίους εξήγησα αλλά και για τις λοιπές διατάξεις, από τις οποίες ξεχωρίζω αυτές για την απλούστευση των διαδικασιών που αφορούν τις εμπορευματικές μεταφορές και την έκδοση προσωρινής άδειας οδήγησης, στηρίζω το υπό συζήτηση σχέδιο νόμου και καλώ το Σώμα να το υπερψηφίσει.
Σας ευχαριστώ